De domme, dove consument

De domme, dove consument

Het hedendaagse marketingbeleid in Nederland laat me bij de ervaring ervan niet ontkomen aan het gevoel van onbeholpenheid. De relatie met klanten kan schijnbaar niet bot genoeg en lijkt alleen te gaan om prijsvechten. Gemeend wordt dat het bedrijfsleven zich alleen nog over kan geven aan het zo luid mogelijk uitschreeuwen van niet te missen buitenkansen.

Dat dit niet hoeft en nauwelijks rendeert is inmiddels in de USA langer bekend. Daar hoef je bij een bedrijf niet met zoiets aan te komen omdat het wordt beschouwd als toeterreclame, een manier van klantcontact die zelden past in hun vaak dure marketingstrategieën. In het land waar marketing in grote mate de katalysator is achter grote economische successen zijn inmiddels heel veel leuke alternatieven gekomen in plaats van het aanhoudend inschreeuwen op de o-zo-kostbare klantenziel.

Een goed voorbeeld spreekt boekdelen, bij deze een aantal marketingmiddelen waarbij te zien is hoe het ook kan:

  1. Een Italiaans restaurant heeft met behulp van YouTube een digitale gids op het internet gezet waar je de uitspraak van de gerechten kunt beluisteren. Dit is leerzaam en leuk voor de klant en natuurlijk goeie reclame voor het restaurant.

  2. Een schoonmaakmiddelfabrikant heeft een web-applicatie laten maken om je Twitter-account op te schonen van spam en robots. Zie http://ajaxsocialwipes.com
  3. Een fabrikant van WC-papier heeft een web-applicatie laten maken waarmee de locaties van alle publieke toiletten getoond zijn. Daarbij kun je de toiletten keuren en dit in de app kenbaar maken. Zie https://www.sitorsquat.com
  4. Een scheermesjesleverancier maakte voor 4500 dollar een grappig filmpje die hun maar liefst 12.000 klanten opleverde in 2 dagen tijd.

Informatie=brood, humor=spelen

Zoals de Romeinen in die goeie ouwe tijd al heel slim bedacht hadden: Geef het volk brood en spelen. Welnu, tijden veranderen, maar de behoeften van mensen nauwelijks; mensen willen nu eenmaal graag geïnformeerd en vermaakt worden. Dezelfde wezens zijn dankbaar als je hen wijzer maakt en worden vrienden als je ze aan het lachen maakt. Dat is dus waar marketing zich al jaren de benen voor uit het lijf loopt, de dankbaarheid en vriendschap van je klanten.

Een willekeurige marketing-slimmerd zal gelijk zeggen: Dat noem je toch content-marketing? Het nadeel van begrippen als deze is de eigenschap dat ze de visie vernauwen. Ik hou liever alle opties open omdat de bedrijfswereld zo ontzettend divers is, net zo divers als karakters van ondernemers. Trouwens vind ik het creëren van namen voor werkwijzen een vorm van cryptische communicatie; handig voor studenten maar je maakt jezelf alleen maar onbegrijpbaar. En dat komt het delicate vertrouwen van je klanten niet ten goede. Dus ik probeer dit soort terminologie te vermijden waar ik maar kan.

Niet kant - niet klaar

Onthoud echter goed dat goede resultaten alleen behaalt kunnen worden met een oplossing op maat. Je zult dus je eigen wiel moeten (laten) uitvinden omdat deze manier van marketing stiekem genoeg erg nauw luisterd. Je ziet het er niet zo gauw aan af maar er is altijd een hoeveelheid aan voorwerk nodig om het maken van de marketingmiddelen volgens plan te kunnen laten verlopen. Iedere andere aanpak eindigt al gauw als muggescheet op de balans. En ook hierbij geld: Half werk is verloren tijd.

Maar het belangrijkste van alles is dat de consument niet beschouwd moet worden als koopvee maar als mensen net als jou en ik. Mensen met een eigen pakket aan behoeften en interesses, en dat lijkt me de normaalste zaak van de wereld.

Dinsdag 19 augustus 2014

Home Blog De domme dove consument

Inhoudelijke optimalisatie

Een grote hoefijzermagneet - open kant naar boven

Goede inhoud wordt gedoseerd en op de juiste volgorde aan de bezoeker getoond zonder dat besturing of design hiervan de aandacht afleidt. Inhoudelijke optimalisatie is hierdoor een multidisciplinaire taak die dient om bezoekers ertoe te bewegen zich verder te verdiepen in uw website.
Win de interesse van uw doelgroep en hou hun interesse gaande met inhoudelijke optimalisatie.

+31(0)495 78 52 27

info@biggee.nl
Biggee Internet Producties
Houtsnip 5
6026 EX Maarheeze

ons inhuren

Hoofdmenu

Homepage Biggee Internet Producties