Goed onderzoek is goud waard

Ruim 15 jaar is het internet mijn speeltuin en mijn respect voor de kunst van het maken van kwalitatieve en aansprekende inhoud op het internet is alleen maar groter geworden. In de loop der tijd is er veel veranderd. Veel boeken zijn geschreven over de toepassing van deze eeuwenoude kunst in de nieuwe media. Inhoud is big business geworden, getuige de vele magazines die exclusief op het web te lezen zijn. Zij hebben slim gebruik gemaakt van deze kennis en zo hun plaats verworven op het internet.

Niet zo lang geleden vertelde een ondernemer mij over zijn voornemen om zijn website te vernieuwen en om daarnaast een app te laten ontwikkelen voor op de telefoon. Hierdoor zou hij meer klanten aan kunnen trekken dan nu het geval is, met een omzetstijging als resultaat. Nu ben ik de laatste die een kosteneffectieve kijk op internetmarketing zal bekritiseren maar zulke uitspraken vind ik verdacht makkelijk klinken.

Mijn eerste vraag is dan: Waarom voldoet de oude website niet meer? Duidelijk een inkoppertje maar naar mijn mening de belangrijkste vraag die een ondernemer zichzelf kan stellen in zo'n situatie. Hij maakte me duidelijk dat de website ruim 5 jaar geleden gemaakt was en daarom nodig aan vervanging toe. De website was volgens hem slecht vindbaar in zoekmachines en qua design kon het echt niet meer mee met de tijd, laat staan met de concurrentie.

Een verbetering van de vindbaarheid in zoekmachines is een technische prestatie die gekoppeld is aan de inhoud van de website: Wat is de inhoud waarmee je gevonden wilt worden en wekt deze inhoud de interesse van potentiële klanten? Hij vertelde me dat de inhoud van zijn website gebaseerd is op tekst die hij destijds zelf geschreven heeft. Omdat die tekst hem destijds veel moeite heeft gekost zag hij er erg tegenop om de inhoud opnieuw te beschouwen.

Dit is de klassieke denkwijze over de inhoud van een website. De opdrachtgever levert teksten en stuurt aan op een thema, ondersteund door de huisstijl van de onderneming. Het probleem echter bij deze denkwijze is een gebrek aan fundament voor het creëren van nieuwe, kwalitatieve en aansprekende inhoud. Tekst is op zichzelf nauwelijks te extrapoleren naar nieuwe tekst. Daarom is het geen bruikbare basis voor het structureel publiceren van nieuwe inhoud op de website. Nee, deze manier van werken moet op de schop als een bedrijf een kans wil maken op echte internetpubliciteit.

Er zal gedacht moeten worden in termen als bedrijfswaarden, centrale bedrijfsdoelstellingen, klantprofielen, merkperceptie, enzovoorts. Het achterhalen van deze informatie dwingt de ondernemer zichzelf een spiegel voor te houden en zichzelf de vragen te stellen: Waar sta ik en waar wil ik naar toe? Wat kom ik tekort? Wat betekent dit tekort voor mijn bezoekers? Hoe overbrug ik dat tekort? Wat is mijn kracht? Waaruit kan ik dit laten blijken?
Zo krijgt uw website een weldoordacht marketingfundament waaruit in de loop der tijd inspiratie geput kan worden voor het publiceren van inhoud die voor u werkt.

Kent u die TV-reclame van die koddige supermarktmanager? Het concept lijkt kinderlijk eenvoudig bedacht maar dat is het zeker niet. Het reclameburo dat hiervoor ingehuurd is heeft veel denkwerk gestoken in het eerste spotje, dat in 2004 op de TV te zien was. Ze hebben hun huiswerk erg goed gedaan en daar plukt hun klant nu, negen jaar na dato, nog steeds de vruchten van.

Wonderbaarlijke visvangst

Het mooie aan het internet is dat het enorm veel gebruikers kent. Volgens de Media Standaard Survey 2012 van TNS-NIPO ongeveer 12,5 miljoen Nederlanders voor de gemiddelde tijd van 11 uur per week. Zo'n hoeveelheid kan voor wonderen zorgen als het gaat om de bezoekersaantallen van uw website. De ene maand rekent u nog in tientallen, de andere maand in tienduizenden. Er bestaan geen garanties maar het is altijd de inhoud van de website die aan de basis ligt van zo'n succesverhaal. Inhoud die de lezer aanspreekt, informeert en overtuigt (alhoewel overtuigen meer gezien moet worden als vervoeren, zoals bijvoorbeeld muziek dit kan).

Het kunnen publiceren van succesvolle website-inhoud op langere termijn gebeurt op basis van content-strategie. Dit is een belangrijk hulpmiddel dat de gewonnen informatie uit het onderzoek kan veranderen in een strategie voor de planning, het maken en het beheren van inhoud op langere termijn. Maar dat is weer een ander verhaal.

Maandag 2 december 2013

Home Blog Goed onderzoek is goud waard

Responsive design

Desktop, tablet en telefoon met aangepaste vorm van dezelfde website

Onze websites worden altijd gebouwd op basis van responsive design om de bezoeker altijd een optimale leeservaring te geven. Ofschoon de bezoeker uw website bezoekt met een smartphone, tablet of desktop PC; uw website wordt automatisch aan de beeldbreedte aangepast zodat de leesbaarheid optimaal blijft.
Welk apparaat gekozen wordt is niet meer belangrijk, met responsive webdesign sluit u niemand meer buiten.

+31(0)495 78 52 27

info@biggee.nl
Biggee Internet Producties
Houtsnip 5
6026 EX Maarheeze

ons inhuren

Hoofdmenu

Homepage Biggee Internet Producties